Troli masih kosong


Kepuasan terhadap penampilan fizikal boleh menimbulkan sikap positif yang dinyatakan dalam bentuk keyakinan diri, keyakinan diri, dan konsep kendiri yang sihat (Hurlock 1997). Germaine Greer (1999) seperti yang dipetik dalam (David Gauntlett, 2008) menyatakan bahawa wanita dijangkiti keperluan untuk memenuhi imej kecantikan tertentu. Kecantikan ideal sering memberi tekanan kepada wanita, yang kemudiannya membawa kepada obsesi untuk mencapai imej ideal untuk menjadi cantik. Ini juga terpakai bukan sahaja kepada wanita tetapi juga kepada lelaki. Greer berkata bahawa ini adalah kesan budaya yang menekan semua orang hari ini. Ditambah pula dengan kemunculan pelbagai jenis produk dan rawatan kecantikan yang seakan-akan memudahkan keinginan ini, seperti ketika ini, berlambaknya produk kecantikan dan klinik yang mengiklankan pemutihan kulit segera. Pandangan ini akan sangat menyedihkan jika dibiarkan berterusan, Indonesia akan semakin kehilangan identiti kecantikannya. Dengan pelbagai warna kulit yang cantik yang dimiliki oleh orang Indonesia, ini sepatutnya menjadikannya kecantikan unik yang kita miliki. Berikut adalah perkara yang mempengaruhi hilangnya kecantikan ideal Indonesia, 1. Anjakan paradigma

Konsep kecantikan itu sendiri terbahagi kepada dua paradigma iaitu paradigma tradisional dan paradigma moden. Paradigma tradisional memandang keindahan dalam setiap budaya atau wilayah mempunyai kriteria tersendiri, yang telah dibentuk secara turun-temurun dan masih diiringi oleh nilai-nilai nenek moyang. Manakala paradigma moden pula memandang keindahan berdasarkan aspek tertentu. Namun, definisi kecantikan memang berubah dari semasa ke semasa. 2. Gelombang Hallyu (Gelombang Korea)

Dengan peningkatan standard kecantikan Korea, ini sememangnya peluang perniagaan yang menjanjikan untuk industri kecantikan. Tarik pengguna dengan iklan yang menampilkan visual yang sedang diagungkan. Pengiklanan itu sendiri adalah satu bentuk komunikasi yang kompleks yang beroperasi untuk mencapai matlamat dan menggunakan strategi untuk mempengaruhi pemikiran, perasaan dan tindakan pengguna. Pengiklanan termasuk dalam komunikasi pemasaran, iaitu istilah umum yang merujuk kepada semua bentuk teknik komunikasi yang digunakan oleh pemasar untuk mencapai pengguna mereka dan menyampaikan mesej mereka (Moriarty et al., 2011). Di sinilah peranan media massa dan pengiklanan memainkan peranan penting dalam menimbulkan sesuatu idea yang membawa masyarakat mempunyai pemikiran tertentu. Ini dikemukakan oleh Karl Marx sebagai satu bentuk kesedaran palsu, di mana kelas pemerintah menyebarkan ideologi yang mewajarkan statusnya dan menyukarkan masyarakat umum untuk menyedari bahawa ia sedang dieksploitasi dan dijadikan mangsa. (Berger, 2005). 4. Menyelaraskan Tradisi Tempatan Dengan Aliran Global

Ia bukan sahaja dibentuk oleh peranan media dan massa, malah masyarakat turut memainkan peranan dalam membentuk kriteria dan piawaian kecantikan yang berlaku. Kebangkitan budaya asing yang masuk ke Indonesia telah mengubah identiti kecantikan Indonesia itu sendiri, yang memberi kesan kepada persamaan standard kecantikan dalam masyarakat Indonesia. Kita sebagai bangsa Indonesia mempunyai identiti yang sangat unik dengan keanekaragaman suku, budaya, bahasa dan keindahan yang kita miliki. Tetapi kini, standard kecantikan telah menjadi hegemoni yang mengikat masyarakat. Ini menimbulkan coloris, iaitu satu bentuk diskriminasi warna kulit, yang memberi keistimewaan kepada mereka yang mempunyai warna kulit yang lebih cerah berbanding mereka yang mempunyai warna kulit yang lebih gelap dalam satu kumpulan. Malangnya, perkara ini berlaku kepada masyarakat kita, sebuah masyarakat yang unik kerana warna kulitnya yang pelbagai, cantik dan eksotik.
Mengembalikan Kecantikan Ideal Indonesia



Gelombang trend kecantikan sering dipengaruhi oleh piawaian global yang mungkin tidak selalu sesuai dengan ciri fizikal dan budaya Indonesia. Melepaskan piawaian ini adalah langkah pertama untuk mengembalikan kecantikan ideal kepada piawaian yang lebih tempatan dan tulen. 3. Menghargai Kepelbagaian Bentuk dan Warna Badan

Indonesia mempunyai pelbagai warna dan bentuk badan. Menghargai badan mini adalah langkah penting dalam meraikan kecantikan ideal Indonesia. Tidak ada saiz atau warna badan yang lebih baik daripada yang lain, kerana setiap bentuk dan warna badan mempunyai keindahan dan nilainya yang tersendiri. 4. Memahami tradisi dan produk penjagaan tempatan

Indonesia mempunyai tradisi penjagaan kulit semulajadi yang unik, seperti penggunaan ramuan herba dan bahan semulajadi untuk menjaga kulit. Bahan-bahan ini juga sering kita temui dalam produk tempatan di pasaran. Terdapat juga banyak produk tempatan yang kualitinya tidak kurang kompetitif berbanding jenama import Korea. Seperti produk dari Beauty of Angel, salah satu jenama tempatan yang tidak kurang bagusnya berbanding produk import lain, https://beautyofangel.co.id/ merupakan laman web yang pastinya dipercayai untuk membeli produk tempatan dari BOA.