Selamat datang di Beauty of Angel, tempat di mana kecantikan dan kepercayaan diri Anda menjadi prioritas. Kami menawarkan perawatan terbaik untuk memperindah penampilan dan memberikan pengalaman yang memanjakan serta menyegarkan.

Troli masih kosong
blog_details

  • August 31, 2023
Industri idola Korea yang sedang berkembang pesat semasa berleluasa, menawarkan visual yang menakjubkan dengan postur badan berkadar, badan langsing dan kulit putih bersih. Kini, visual ini bukan sahaja menjadi trend tetapi telah menjadi kiblat kecantikan yang diagung-agungkan oleh masyarakat Indonesia baik lelaki mahupun wanita. Konsep kecantikan ideal itu sendiri adalah hasil interaksi budaya, norma sosial, dan pengaruh trend global. Di Indonesia, pandangan tentang kecantikan telah banyak berubah dari semasa ke semasa. Artikel ini akan meneroka evolusi perubahan persepsi dan nilai kecantikan ideal Indonesia. Kehilangan Identiti Kecantikan Indonesia menghilangkan Identitas Kecantikan
Kepuasan terhadap penampilan fizikal boleh menimbulkan sikap positif yang dinyatakan dalam bentuk keyakinan diri, keyakinan diri, dan konsep kendiri yang sihat (Hurlock 1997). Germaine Greer (1999) seperti yang dipetik dalam (David Gauntlett, 2008) menyatakan bahawa wanita dijangkiti keperluan untuk memenuhi imej kecantikan tertentu. Kecantikan ideal sering memberi tekanan kepada wanita, yang kemudiannya membawa kepada obsesi untuk mencapai imej ideal untuk menjadi cantik. Ini juga terpakai bukan sahaja kepada wanita tetapi juga kepada lelaki. Greer berkata bahawa ini adalah kesan budaya yang menekan semua orang hari ini. Ditambah pula dengan kemunculan pelbagai jenis produk dan rawatan kecantikan yang seakan-akan memudahkan keinginan ini, seperti ketika ini, berlambaknya produk kecantikan dan klinik yang mengiklankan pemutihan kulit segera. Pandangan ini akan sangat menyedihkan jika dibiarkan berterusan, Indonesia akan semakin kehilangan identiti kecantikannya. Dengan pelbagai warna kulit yang cantik yang dimiliki oleh orang Indonesia, ini sepatutnya menjadikannya kecantikan unik yang kita miliki. Berikut adalah perkara yang mempengaruhi hilangnya kecantikan ideal Indonesia, 1. Anjakan paradigma perubahan paradigma kecantikan ideal Indonesia-freepik
Konsep kecantikan itu sendiri terbahagi kepada dua paradigma iaitu paradigma tradisional dan paradigma moden.  Paradigma tradisional memandang keindahan dalam setiap budaya atau wilayah mempunyai kriteria tersendiri, yang telah dibentuk secara turun-temurun dan masih diiringi oleh nilai-nilai nenek moyang. Manakala paradigma moden pula memandang keindahan berdasarkan aspek tertentu. Namun, definisi kecantikan memang berubah dari semasa ke semasa. 2. Gelombang Hallyu (Gelombang Korea) kecantikan ideal indonesia-hallyu wave(korean wave)-pixabay3. Kesedaran Palsu Dicipta oleh Media dan Industri Kecantikan
Dengan peningkatan standard kecantikan Korea, ini sememangnya peluang perniagaan yang menjanjikan untuk industri kecantikan. Tarik pengguna dengan iklan yang menampilkan visual yang sedang diagungkan.  Pengiklanan itu sendiri adalah satu bentuk komunikasi yang kompleks yang beroperasi untuk mencapai matlamat dan menggunakan strategi untuk mempengaruhi pemikiran, perasaan dan tindakan pengguna.  Pengiklanan termasuk dalam komunikasi pemasaran, iaitu istilah umum yang merujuk kepada semua bentuk teknik komunikasi yang digunakan oleh pemasar untuk mencapai pengguna mereka dan menyampaikan mesej mereka (Moriarty et al., 2011). Di sinilah peranan media massa dan pengiklanan memainkan peranan penting dalam menimbulkan sesuatu idea yang membawa masyarakat mempunyai pemikiran tertentu. Ini dikemukakan oleh Karl Marx sebagai satu bentuk kesedaran palsu, di mana kelas pemerintah menyebarkan ideologi yang mewajarkan statusnya dan menyukarkan masyarakat umum untuk menyedari bahawa ia sedang dieksploitasi dan dijadikan mangsa. (Berger, 2005). 4. Menyelaraskan Tradisi Tempatan Dengan Aliran Global freepik- menyelaraskan tradisi tempatan trends_result_result_result_result_result_result
Ia bukan sahaja dibentuk oleh peranan media dan massa, malah masyarakat turut memainkan peranan dalam membentuk kriteria dan piawaian kecantikan yang berlaku. Kebangkitan budaya asing yang masuk ke Indonesia telah mengubah identiti kecantikan Indonesia itu sendiri, yang memberi kesan kepada persamaan standard kecantikan dalam masyarakat Indonesia. Kita sebagai bangsa Indonesia mempunyai identiti yang sangat unik dengan keanekaragaman suku, budaya, bahasa dan keindahan yang kita miliki. Tetapi kini, standard kecantikan telah menjadi hegemoni yang mengikat masyarakat. Ini menimbulkan coloris, iaitu satu bentuk diskriminasi warna kulit, yang memberi keistimewaan kepada mereka yang mempunyai warna kulit yang lebih cerah berbanding mereka yang mempunyai warna kulit yang lebih gelap dalam satu kumpulan. Malangnya, perkara ini berlaku kepada masyarakat kita, sebuah masyarakat yang unik kerana warna kulitnya yang pelbagai, cantik dan eksotik.

Mengembalikan Kecantikan Ideal Indonesia

pexels-mengembalikan kembali kecantikan ideal indonesia Dengan banyak perubahan dalam trend kecantikan dan cita-cita yang telah dipersembahkan setakat ini, identiti asal kita menjadi kurang kompetitif dan telah ditolak ke tepi seiring dengan berlalunya masa. Adalah penting untuk kita merenung dan mengembalikan keindahan ideal Indonesia kepada akar budayanya yang kaya dan unik sebagai identiti yang tidak dapat dipisahkan dari Indonesia dengan segala keindahannya yang mewah dan pelbagai. Mari kita kembalikan kecantikan dan identiti ideal kita, dengan pelbagai cara yang boleh kita lakukan seperti berikut, 1. Mengenal Nilai Budaya Tempatan pexels- Mengenal nilai budaya lokal_result_result450" Indonesia mempunyai warisan budaya yang kaya dan pelbagai. Sebagai masyarakat yang mempunyai pelbagai suku dan etnik genetik, pandangan tentang kecantikan juga berbeza-beza. Mengekalkan keindahan ideal Indonesia bermakna mengenali dan menghormati kepelbagaian nilai dan norma yang wujud dalam budaya tempatan. 2. Melepaskan Diri Daripada Piawaian Kecantikan Global freepik kecantikan global0-memecahkan piawaian terbaik Indonesia ketinggian=
Gelombang trend kecantikan sering dipengaruhi oleh piawaian global yang mungkin tidak selalu sesuai dengan ciri fizikal dan budaya Indonesia. Melepaskan piawaian ini adalah langkah pertama untuk mengembalikan kecantikan ideal kepada piawaian yang lebih tempatan dan tulen. 3. Menghargai Kepelbagaian Bentuk dan Warna Badan
Indonesia mempunyai pelbagai warna dan bentuk badan. Menghargai badan mini adalah langkah penting dalam meraikan kecantikan ideal Indonesia. Tidak ada saiz atau warna badan yang lebih baik daripada yang lain, kerana setiap bentuk dan warna badan mempunyai keindahan dan nilainya yang tersendiri. 4. Memahami tradisi dan produk penjagaan tempatan memahami tradisi kecantikan bebas lokal
Indonesia mempunyai tradisi penjagaan kulit semulajadi yang unik, seperti penggunaan ramuan herba dan bahan semulajadi untuk menjaga kulit. Bahan-bahan ini juga sering kita temui dalam produk tempatan di pasaran. Terdapat juga banyak produk tempatan yang kualitinya tidak kurang kompetitif berbanding jenama import Korea. Seperti produk dari Beauty of Angel, salah satu jenama tempatan yang tidak kurang bagusnya berbanding produk import lain, https://beautyofangel.co.id/ merupakan laman web yang pastinya dipercayai untuk membeli produk tempatan dari BOA.

Kesimpulan 

Sememangnya, dengan trend dan visual yang selalu kita lihat di skrin atau yang diiktiraf oleh orang ramai, ia menjadi sangat menarik dan membuatkan kita terdorong untuk memiliki standard yang sama, tetapi ini juga yang menjadi bumerang kepada kita. Secara beransur-ansur kita kehilangan identiti keindahan ideal negara kita yang unik dan pelbagai. Mengembalikan keindahan ideal Indonesia kepada akar budayanya merupakan langkah penting dalam menghargai keunikan dan kepelbagaian masyarakat Indonesia. Dengan melepaskan diri daripada trend dan piawaian luar serta menghormati tradisi budaya tempatan, kita dapat meraikan keindahan alam semula jadi yang mentakrifkan identiti bangsa dan masyarakat Indonesia.
Whatsapp Admin ×

Hai, perlukan bantuan untuk memilih produk?